Niestety chyba każdemu zdarzyła się sytuacja, gdzie w skrzynce pocztowej nie znaleźliśmy żadnego awizo, a potem okazało się, że list lub paczka wróciła do nadawcy.

Z czego to wynika? Sprawa oczywiście nie jest jednoznaczna, możemy tylko domyślać się co się stało. Możliwości jest kilka:

  • Listonosz się pomylił i wrzucił awizo nie do tej skrzynki
  • Listonosz w ogóle nie wystawił awizo
  • Awizo zostało wrzucone do skrzynki pocztowej, ale ktoś je z niej wyjął
  • Awizo jest nieczytelne, zawiera nieprawidłowe dane odbiorcy

Oczywiście teoretycznie proces wygląda następująco:

  1. Jest do nas polecony lub paczka, listonosz nie zastaje nas w lokalu.
  2. Listonosz wypisuje awizo i wrzuca je do naszej skrzynki pocztowej. Mamy 7 dni na odbiór z urzędu pocztowego.
  3. Po 7 dniach w przypadku nieodebrania listu lub paczki listonosz wrzuca nam do skrzynki awizo powtórne, przypominające o liście lub paczce do odebrania. Mamy ponownie 7 dni na odbiór naszej własności z Urzędu Pocztowego.
  4. Po 14 dniach w przypadku nieodebrania nasza korespondencja wraca do nadawcy.

Wychodzi więc na to, że jeśli nie otrzymamy pierwszego awizo, na pewno otrzymamy drugie zawiadomienie. Praktyka pokazuje jednak, że w niektórych przypadkach mamy do czynienia z sytuacjami, gdzie żadne awizo nie dociera, ewentualnie dociera powtórne awizo, ale opóźnione, już po dacie na odbiór, gdzie nastąpił zwrot do nadawcy.

Do powyższego procesu należy się dodatkowe słowo wyjaśnienia, gdyż nie wszystko jest oczywiste.

Listonosz za pierwszym razem własnoręcznie wypisuje awizo, w sytuacji, gdy teoretycznie nie zastaje nas w lokalu. Teoretycznie, gdyż w praktyce zdarza się, że w lokalu jesteśmy, a i tak listonosz się u nas nie pojawia. Własnoręczne wypisywanie awizo jest słabym punktem procesu, listonosz się spieszy, często pisze szybko i niewyraźnie, jest tu dużo miejsca na popełnienie błędów.

Za drugim podejściem, po 7 dniach dostajemy awizo powtórne, które jest wydrukowane i przekazane listonoszowi, zanim ten wyjdzie na rejon dostarczać pocztę. Oznacza to tyle, że listonosz nie musi już awizo wypisywać własnoręcznie, a dodatkowo nie ma już przy sobie dla nas listu lub paczki, ma jedynie awizo, które od razu powinno zostać umieszczone w naszej skrzynce.

Co więc w praktyce możemy zrobić, jeśli awizo do nas nie dotarło?

W praktyce niewiele, najważniejsze – paczka lub list za pośrednictwem Poczty Polskiej już na pewno do nas nie wróci. Można jedynie próbować porozumieć się z nadawcą, aby wysłał do nas ponownie.

Reklamacja

Poczta Polska udostępnia formularz online do składania reklamacji, gdzie możemy poskarżyć się na działanie Poczty Polskiej, urzędników z konkretnego urzędu pocztowego lub listonosza.

Mając numer listu poleconego lub paczki możemy sprawdzić na stronie Poczty Polskiej przez emonitoring kiedy listonosz wg Poczty Polskiej umieścił awizo w naszej skrzynce pocztowej.

Warto zwrócić uwagę, że przynajmniej część z listonoszy (jeśli do tej pory nie wszyscy) wyposażona jest w nadajnik GPS, więc przy okazji reklamacji na brak awizo otrzymamy informację, że np listonosz był pod wskazanym adresem danego dnia i o danej godzinie.

W przypadku bloków niespecjalnie wiele to zmienia, gdyż listonosz mógł być w klatce i wrzucić awizo do sąsiadów, ale nie do nas. W przypadku domków jednorodzinnych jest to istotna informacja czy faktycznie dotarł pod nasz adres.

Jeśli mamy do czynienia z ważnym listem poleconym, którego nieodebranie wywołały dla nas niekorzystne skutki prawne warto zorientować się czy w miejscu gdzie znajduje się skrzynka na listy, jest również kamera monitoringu np wspólnoty mieszkaniowej. 

Były pozytywne dla obywateli rozstrzygnięcia sporów prawnych przed sądem, gdzie jeśli obywatelowi udało się udowodnić, że awizo faktycznie nie zostało umieszczone w skrzynce, negatywne konsekwencje prawne zostawały unieważnione.

Prewencja

Zapobieganie podobnym sytuacjom w przyszłości jest równie ważne. Zachęcamy do wypróbowania bezpłatnej usługi Poczty Polskiej eINFO:awizo.

Działa to tak, że w momencie gdy znów teoretycznie nie ma nas w domu listonosz nie zostawia w skrzynce awizo papierowego. Zamiast tego, po powrocie do urzędu pocztowego, gdy rozlicza się z dostarczonych i niedostarczonych listów lub paczek, informatyczny system pocztowy generuje nam elektroniczne powiadomienie awizo, które jest wysyłane na nasz adres e-mail lub sms.

Jest to o tyle lepsze od tradycyjnego awizo, że na pewno nie zostanie „wrzucone” do skrzynki sąsiada, zabrane przez kogoś, unikniemy niewyraźnego odręcznego pisma, gdzie również łatwo o błąd. Dodatkowo to nie listonosz, który się spieszy generuje te awizo, a urzędnik na poczcie, więc jest większa szansa, że czynność ta na pewno zostanie wykonana.

W przypadku elektronicznego awizo należy sobie jednak zdawać sprawę z kilku rzeczy:

  1. Praktyka pokazuje, że nie zawsze to działa, tzn czasem mimo deklaracji przejścia na elektroniczne awizo, nadal będziemy otrzymywać (lub nie) takie odręcznie napisane przez listonosza.
  2. Niestety ciągle zdarza  się, że elektroniczne awizo nie dochodzi, nie jest generowane lub z winy użytkownika trafia np do folderu SPAM.
  3. Awizo elektroniczne teoretycznie zastępuje awizo zwykłe wypisywane przez listonosza. Jeśli więc wszystko działa prawidłowo, otrzymamy jedynie awizo elektroniczne, awiza w formie papierowej nie należy się spodziewać.

Podsumowanie

W praktyce nie ma technicznej możliwości uzyskania 100% pewności, że awizo do nas dojdzie. Trudno jest też wyegzekwować od pocztowców przyznanie się, że awizo nie zostało dostarczone, co może wiązać się dla nas jako obywateli z poważnymi konsekwencjami prawnymi. Ma to szczególne znaczenie dla przedsiębiorców, gdzie nieodebranie listu poleconego z Urzędu Skarbowego, ZUSu lub Sądu nie powoduje zaprzestania czynności, które mogą skończyć się sankcjami karnymi, grzywnami, odsetkami i innymi konsekwencjami. 

W przypadku przedsiębiorców polecamy podjęcie wszelkich wysiłków, aby urzędy kontaktowały się z nami w sposób elektroniczny, tj z wykorzystaniem e-mail, skrzynki EPUAP, której adres można opublikować np w CEIDG, wiadomości przez system ZUS PUE. Z nadzieją też patrzymy w kierunku e-Doręczeń, które oficjalnie mają wprowadzić nas w XXI wiek w kontaktach z urzędnikami i których używanie nie będzie zależało od dobrej woli urzędników, a będzie to ich obowiązek.

Więcej na temat e-Doręczeń znajdziecie Państwo w naszym wpisie tutaj.

Najnowsze artykuły

Zmiana formy działalności od 01.01.2025

Zmiana formy działalności od 01.01.2025 Szanowni Państwo, W związku z przygotowaniami do wdrożenia nowych usług dodatkowych, a także

Czytaj więcej
Sukces w biznesie

Podsumowanie roku 2024 w Biuro31 – Biuro Wirtualne Poznań, Warszawa, Wrocław

Podsumowanie roku 2024 w Biuro31 – Biuro Wirtualne Poznań, Warszawa, Wrocław Podsumowanie roku 2024 w Biuro31 – Biuro Wirtualne Poznań

Czytaj więcej
Warszawa PKiN

Warszawa – zmiana częstotliwości odbioru poczty

Biuro31 Warszawa – jeszcze szybsza obsługa Twojej korespondencji! Biuro31 Warszawa – jeszcze szybsza obsługa Twojej korespondencji! Z

Czytaj więcej

Jak zbudować trwałe relacje z klientami?

Jak budować trwałe relacje z klientami w erze cyfrowej transformacji? W dzisiejszym dynamicznym świecie biznesu sukces firmy zależy nie tylko od

Czytaj więcej