Blog
Przekonania, które mogą zaszkodzić rozwojowi Twojej firmy
W świecie biznesu sukces często zależy nie tylko od umiejętności i ciężkiej pracy, ale również od tego, jak myślimy o naszej firmie. Czasami przekonania, które mamy głęboko zakorzenione w głowie, mogą nam przeszkadzać i prowadzić do błędnych decyzji. W tym artykule przyjrzymy się kilku takim przekonaniom, które mogą nas zawieść, i pokażemy, jak można je zmienić na bardziej konstruktywne podejście.
Kosztowne symbole statusu są miarą sukcesu firmy
Myślisz, że luksusowe biuro i wypasione auto to oznaka sukcesu? Lepiej się zastanów! Badanie w Journal of Business Venturing pokazuje, że startupy, które w pierwszych latach działalności trzymają koszty w ryzach, mają o 36 proc. większe szanse na przetrwanie i sukces w długim terminie. Nie chcesz chyba skończyć jak te firmy, które szybko przepalają kasę na niepotrzebne gadżety.
Wiele znanych firm zaczynało od prowadzenia działalności we własnym domu lub garażu, wynajmując na potrzeby biznesowe np. wirtualne biuro w Poznaniu lub Wrocławiu, które kosztuje grosze, albo jeszcze tańszy adres do korespondencji Warszawa i inne miasta w naszym kraju są pełne tego typu usług. Minimalizacja kosztów stałych pozwala firmom skupić się na rozwoju produktów i pozyskiwaniu klientów, co w efekcie daje im większe szanse na szybki wzrost.
W biznesie nie chodzi tylko o pieniądze
To w pewnym sensie odwrotność poprzedniego stwierdzenia, mimo to można takie zdanie usłyszeć z ust wielu przedsiębiorców. Albowiem ludzie zakładają firmy z różnych powodów – oprócz pieniędzy chcemy być niezależni, realizować swoje pasje czy po prostu mieć wpływ na otoczenie.
Ale uwaga! Jeśli myślisz, że „w biznesie nie chodzi o pieniądze”, to możesz mieć spory problem. Jak pokazuje badanie CB Insights, 29% nowych firm pada właśnie przez brak pieniędzy. Rozejrzyj się wśród znajomych lub rodziny. Z pewnością znajdziesz przykład kogoś, kto np. otworzył knajpkę, bo kochał gotować, ale zapomniał o rachunkach? Dlatego, mimo że szlachetne cele są super, nie zapominaj o finansach!
Muszę kontrolować każdy szczegół, czyli mikrozarządzanie
Badanie Gallupa pokazuje, że firmy z zaangażowanymi pracownikami (czyli takimi, którym się ufa i daje odpowiedzialność) osiągają o 21% wyższą rentowność niż firmy z niskim poziomem zaangażowania. Weź przykład z Sebastiana Kulczyka – polskiego przedsiębiorcy i inwestora, który wie nie tylko jak budować zespoły i delegować zadania, ale inwestując potrafi także obdarzyć zaufaniem innych przedsiębiorców i ich pracowników.
Czy naprawdę musisz kontrolować każdy szczegół w swojej firmie? Mikromanagement to wróg numer jeden rozwoju twojego przedsiębiorstwa, albowiem obsesyjna kontrola często:
- ogranicza możliwość delegowania zadań i rozwoju zespołu,
- znacząco obniża zaangażowanie pracowników oraz ich satysfakcję z wykonywanej pracy,
- może również prowadzić do przeoczenia istotnych strategicznych kwestii.
Jeśli nie chcesz zwariować i położyć firmy, naucz się obdarzać pracowników zaufaniem, przynajmniej w gestii ich kompetencji.
Unikanie ryzyka gwarantuje stabilność
Twoja firma przetrwała pierwsze lata. Nie było łatwo, ale działasz dalej, można powiedzieć, że nawet zarabiasz lepiej niż etatowcy. Chcesz utrzymać takie status quo, więc myślisz, że jak będziesz grać bezpiecznie, to Twoja firma będzie długo stabilna i dochodowa? Niestety niekoniecznie!
Badanie McKinsey & Company pokazuje, że firmy, które nie boją się ryzyka i inwestują w innowacje, rosną szybciej, osiągając średnio o 2,4 punktu procentowego wyższy wzrost przychodów rocznie niż ich mniej innowacyjni konkurenci.
Przypomnij sobie historię CD Projekt – kto by pomyślał, że z małej firmy handlującej grami powstanie znany na całym świecie producent bestsellerów? Wszystko przez to, że nie bali się ryzyka i stawiali na rozwój. Zatem, rób swoje, ale nie bój się czasem zaryzykować!
Nie znam się na finansach
Wiele osób, w tym również przedsiębiorców twierdzi, że finanse to nie ich bajka? Jeśli prowadzisz firmę, to lepiej jak najszybciej zmienić podejście! Badanie U.S. Bank pokazuje, że aż 82% małych firm upada przez problemy z kasą.
Wyobraź sobie, że prowadzisz firmę jak statek – musisz wiedzieć jak jest zbudowany, jak nim sterować, co go napędza i gdzie płyniesz, inaczej się rozbijesz lub utkniesz na mieliźnie. Nawet jeśli finanse Cię przerażają, warto nauczyć się podstaw, co to jest cashflow, koszty stałe, jednorazowe czy zmienne, czym się różnią dochody od przychodów, co to jest ROI, EBIDT, LTV i inne wskaźniki.
Weź przykład z Rafała Brzoski, który mimo że nie jest finansistą z wykształcenia, to wie, jak pieniądze wpływają i wypływają z jego firmy oraz co robić, aby było ich coraz więcej. Między innymi dzięki temu jego paczkomaty odniosły ogromny sukces w Polsce i od lat podbijają także wymagające rynki międzynarodowe.
Podsumowując
Świadomość własnych przekonań i ich wpływu na decyzje biznesowe może okazać się kluczowa dla sukcesu przedsiębiorcy. Warto zatem je kwestionować, być otwartym na nowe perspektywy i nie bać się zmieniać swojego sposobu myślenia, gdy sytuacja tego wymaga. Pamiętaj, że elastyczność myślenia i gotowość do nauki są jednymi z najcenniejszych cech skutecznego biznesmena.
Jak zidentyfikować i podjąć próbę zmiany przekonań, jeśli okażą się błędne?
- Regularnie analizuj swoje decyzje i ich skutki oraz staraj się zrozumieć swoje procesy myślowe.
- Konfrontuj się z opiniami innych, szczególnie tych, którzy mają odmienne poglądy.
- Obserwuj na bieżąco trendy i badania w swojej branży.
- Jeśli masz wrażenie, że firma lub Twoje myślenie utknęło w martwym punkcie skorzystaj z mentoringu, coachingu biznesowego lub zorganizuj grupę mastermind, z którą podzielisz się swoimi problemami lub wyzwaniami biznesowymi.
Najnowsze artykuły
Zmiana formy działalności od 01.01.2025 Szanowni Państwo, W związku z przygotowaniami do wdrożenia nowych usług dodatkowych, a także
Podsumowanie roku 2024 w Biuro31 – Biuro Wirtualne Poznań, Warszawa, Wrocław Podsumowanie roku 2024 w Biuro31 – Biuro Wirtualne Poznań
Biuro31 Warszawa – jeszcze szybsza obsługa Twojej korespondencji! Biuro31 Warszawa – jeszcze szybsza obsługa Twojej korespondencji! Z
Jak budować trwałe relacje z klientami w erze cyfrowej transformacji? W dzisiejszym dynamicznym świecie biznesu sukces firmy zależy nie tylko od